takk2Som en del av vårt arbete i vårt tillgänglighetsprojekt X-Large lär vi oss nu TAKK – Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Vi har precis påbörjat vårt arbete och i fredags besökte Jeanett Persson, stödteckenpedagog, oss för att sätta igång arbetet. Vi gick en runda i parken och berättade om några utvalda verk i våra samlingar. Jeanett skrev så att pennan gick sönder och nu  sitter hon med utmaningen samla ihop ett material som vi kan använda oss av i våra visningar.

Vi kommer att plugga hårt hela hösten/vintern, känner du någon grupp som använder stödtecken som vill besöka Wanås Konst och vara referensgrupp? Hör av dig, vi behöver övning! Maila Elin Magnusson, pedagog Wanås Konst.

Alternativ och kompletterande  kommunikation (AKK)

När talet inte räcker för att ett barn, en ungdom eller en vuxen ska kunna uttrycka sig kan ett alternativ eller ett komplement till det talade språket behövas. En individ kan också behöva stöd för att förstå det talade språket. Man pratar då om alternativ och kompletterande kommunikation, AKK. En individ kan också behöva AKK för att förstå det talade språket. Olika typer av AKK är tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK), bliss, pictogram, bilder, föremål, symboler och naturliga reaktioner och signaler (exempelvis leende och skrik).

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.