konferens

Hur arbetar stora internationella institutioner och biennaler med konstnärer och förmedling?
Hur kan institutioner och konstnärer tillsammans utveckla konstpedagogiken? Hur väcker man
intresset för konst hos yngre? Vad kan mötet med konst innebära för minnet? Och vilka samtida
konstverk tilltalar en 11-åring?
Igår bjöd Bästa Biennalen! tillsammans med Skånes Konstpedagogiska nätverk in till konferensen Konstpedagogik i förändring – Från förmedling till konstnärlig vision. Under förmiddagen gavs i hur Tate i London sedan 1960-talet har arbetat med konstnärer och hur de idag engagerar konstnärer i sin programverksamhet för mindre barn och familjer. Det gavs också inblick i hur det går till när stora biennaler som Manifesta arbetar med temporära publikgrupper. En av Sveriges mest älskade barnprogramledare berättade om hur hon som konstpedagog förmedlar konstens stora frågor till en konstovan publik. Besökare kunde också höra hur en samtidskonstutställning görs tillsammans med en 11-åring på Grimmuseum i Berlin och om det konstnärsprogram som Getty Museum i Los Angeles tagit initiativ till.
Konferensdagen startade på Malmö Konstmuseum och fortsatte på Malmö Konsthall,  där Mats Fastrup, Malmö Konsthall, och Axel Holmblom Larsen, läkare och doktorand Minneskliniken,  berättade om ett projekt som vänder sig till personer med demens.
En väldigt lyckad dag, fullspäckad med inspiration!

En reaktion till “KONSTPEDAGOGIK I FÖRÄNDRING

Kommentera