Vi har gjort så mycket under våren så att vi har inte hunnit berätta om allt här på bloggen, här kommer därför en liten tillbakablick.

Wanås Konst pedagogiska mission är att alla, oavsett bakgrund, förkunskaper eller funktionsvariationer ska ha tillgång till konsten. Vi vill låta konsten öppna dörren till allas kreativitet och vi strävar efter att skapa bästa möjliga förutsättningar efter era behov. Under våren har vi avslutat vårt stora skapande skola projekt med Älmhults kommun, nära 1800 elever har besökt Wanås Konst och arbetat vidare med upplevelsen av konsten, både i uppföljande workshops och på egen hand. Det har varit så roligt att se hur besöket inspirerat till egna konstprojekt.

Men våren har också varit full med andra projekt, vi har träffat alla förberedelseklasser i Kristianstad kommun. Med hjälp av två av våra barnböcker fick eleverna i f-klass – åk 6 upptäcka konst och göra sina egna skisser. I boken Kor kan drömma får vi följa med kon Sam från kostallet och ut i parken där hon upptäcker konsten. Boken som är skriven av Jason Diakité och med bilder av Maria Bajt översattes 2016 till arabiska. Med boken på skolan kunde eleverna börja sin upptäcktsfärd på Wanås redan innan besöket. På Wanås och i återbesök på skolorna har eleverna skissat och gjort tredimensionella skisser till sina egna drömkonstverk.

IMG_0463
Elever från Helgedalskolan lyssnar på boken Kor kan drömma i Wanås Konsts barnboksrum

Att bli lyssnad på stärker självförtroendet och när vi lyssnar förstår vi hur andra tänker och känner. Med förberedelseklasserna i årskurs 7-9 arbetade vi med vårt upplägg Konstprat. Genom konstprat arbetar elever med bildanalys, bildtolkning och muntliga framträdanden. Vi slutar aldrig att förundras och imponeras över elevernas tankar och reflektioner kring konstverken på Wanås.

IMG_1831
”För mig handlar verket om frånvaro och närvaro”

För oss är vår barnbokserie en stor tillgång i det pedagogiska arbetet, under våren hade vi nöjet att åter igen arbeta tillsammans med Silviaskolan i Hässleholm. I det här projektet träffade vi eleverna i f-klass – åk 3 och under fem träffar upplevde vi Wanås i verkligheten och fantasin genom vår barnbokserie.

I april arbetade vi med Litteralund genom att arrangera både en familjeworkshop, skolworkshoppar och en utställning om Wanås Konsts barnbokserie. Litteralund är Sveriges största festival för barn – och ungdomslitteratur.

På Stadsbiblioteket kunde alla, barn som vuxna, teckna/måla sina egna sagofigurer inspirerade av Klara Kristalovas spännande bilder i boken Hur man blir en sten, med text av Martina Lowden. Ut från biblioteket myllrade under dagen fantasifulla insekter och andra spännande varelser.

P1010619

I en workshop för skolan byggde barnen tredimensionella skisser till ett konstverk de skulle vilja bygga. Ett konstverk blir ju nästan aldrig som den första idén som dyker upp. Och ska man skissa måste man ju kunna testa alla sina idéer, då behöver man billigt material och det hittade vi i shopen på Wanås, fullt med kartonger som varorna levererats i. Återvinning det gillar vi! Inspiration till workshopen fick vi från boken Jag vill bygga av Johanna Koljonen och Jenny Granlund, boken är den senaste i Wanås Konst barnboksserie.

IMG_1492

Nu laddar vi inför hösten och alla nya roliga projekt!

Kommentera